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Publication de l'axe 2, projet COMVOL: Exploring the best communication channels to inform a local population about volcanic risk Comparing information approaches at El Misti, Arequipa, Peru

Publié le 22 février 2023 Mis à jour le 22 février 2023
Date(s)

le 22 février 2023

Rouquette Sébastien, Jacquez Lise, Van Wyk de Vries Benjamin, Macedo Franco Luisa (2023), "Exploring the best communication channels to inform a local population about volcanic risk Comparing information approaches at El Misti, Arequipa, Peru", Volcanica, Vol6, No1.

Résumé: 

Quels sont les canaux de communication à choisir en priorité pour sensibiliser à un risque volcanique local ? A l'ère d'internet, est-il encore nécessaire de privilégier les canaux classiques (radio, télévision, affiches), ou les nouveaux canaux de communication (sites web, médias sociaux) sont-ils suffisants ? Sur la base d'une enquête par entretiens auprès d'une population du Pérou (n = 76) ciblée par plusieurs campagnes de communication sur le risque volcanique utilisant des affiches, des sites web, des médias sociaux et des médias traditionnels, nous étudions de manière comparative le souvenir et la perception de ces précédentes campagnes. Parmi les données obtenues lors des entretiens avec ces 76 répondants, deux principaux résultats empiriques émergent de cette enquête 1) Les sites web s'avèrent être des canaux de communication particulièrement efficaces dans notre contexte, notamment par rapport au faible impact des médias imprimés. 2) Les mêmes campagnes de communication sont perçues différemment par les habitants selon le quartier dans lequel ils vivent. Ce deuxième résultat empirique plaide pour une stratégie beaucoup plus territoriale et locale, où l'environnement socioculturel et géologique local est la base de la communication.

 

Abstract

Which communication channels should be prioritized to make populations aware of local volcanic risks? In the internet age, is it still necessary to privilege the classic channels (radio, television, posters), or are the new communication channels (websites, social media) sufficient? Using an interview-based survey of a population in Peru (n = 76) who have been the object of several volcanic risk communication campaigns using posters, websites, social media and traditional media, we compare the recall (memorization) and perception of these previous campaigns. Two main empirical results emerge from the interviews: 1) Websites are proving to be particularly effective communication channels in this context, in stark contrast to the low impact of the printed press; 2) We find that the the same communication campaigns are perceived differently by residents depending on the neighborhood in which they live. This second empirical result advocates for a much more territory-based and localized strategy, where the district by district socio-cultural and geological environment form the foundations for communication strategies.

L'article est accessible sur : URL : http://www.jvolcanica.org/ojs/index.php/volcanica/article/view/132/229